Yang Terbaik Di Kalangan Yang Terbaik

Assalamualaikum,

Kita mungkin telah memahami kekusutan umat yang dengan rela diri terjun ke lembah kehinaan. Kawasan yang penuh kedustaan dan kehinaan.

Kita juga menyedari dan berasa beruntung di atas nikmat dikurniakan kesedaran. Bukan hanya sedar, tetapi kita sedang melalui jalan ini. Jalan yang dilalui oleh para salafussoleh. Sehinggakan ada yang mewakafkan dirinya di jalan ini sepenuhnya.

Kita berasa…

“Ya, akulah di kalangan orang yang terpilih yang dikurniakan tanggungjawab untuk memikul beban yang berat ini”

Alhamdulillah.

Namun, keikhlasan diri seseorang itu tidak akan membuatkannya hanyut dengan merasakan dirinya adalah yang terbaik.

Kita perlu menjadi yang terbaik di kalangan yang terbaik!

Sabda Rasulullah s.a.w :

“Telah datang Jibril kepadaku seraya berkata: `Ketahuilah bahawa kemuliaan seseorang Mukmin itu terletak pada mengerjakan ibadah qiamullail dan kehormatannya terletak pada keengganannya meminta-minta.”

Kemuliaan kita ini bukannya bergantung kepada berapa banyak input yang telah kita berikan, berapa jauh perjalanan yang telah kita tempuhi untuk ke tempat-tempat program, berapa banyaknya wang yang telah kita infaqkan di jalan ini.

Kemuliaan kita terletak pada qiamullail.

Muhasabah diri, berapakah kekerapan kita berqiamullail? Andai kita kerap melakukannya, adakah ia berkualiti? Sudahkah terasa manisnya?

Ibadat malam ibarat waktu seorang kekasih bersama orang yang dicintainya. Tidakkah satu pasangan kekasih itu merasa nikmat ketika berdua-duaan.

Persoalannya, sudahkah kita terasa akan nikmat yang sedemikian rupa?

AH
20 Ogos 2009, 11.58 malam
Nice, France

0 Responses to “Yang Terbaik Di Kalangan Yang Terbaik”


  • No Comments

Leave a Reply