Takwin : Memberi Medan Amal

Assalamualaikum,

Kita tidak akan banyak belajar selagi kita hanya duduk di dalam kelas teori semata-mata. Perjumpaan mingguan itu hanya teori jika mereka yang duduk di dalamnya keluar tanpa amal.

Adakalanya kita tidak yakin mereka yang berada di bawah tanggungjawab kita mampu melakukan tugasan yang diberikan dengan sempurna, seperti yang kita kehendaki.

Namun, isu utama di sini ialah memberinya medan amal. Silap mereka di dalam beramal adalah disebabkan kurang pengalaman. Itu adalah sebahagian dari latihan.

Apa yang penting ialah kita menunjukkan caranya kepada mereka secara praktikal dan sentiasa menyuruh mereka bermuhasabah setiap kali satu-satu amal itu selesai.

Satu kesilapan besar ialah dengan mengharapkan seseorang itu beramal sedangkan kita tidak memberikannya medan khas yang sesuai untuknya berlatih.

Jika dimuhasabah kembali, kita adalah produk dari hasil tarbiyah sebegini.

Dibiarkan susah menghadapi medan masing-masing dan banyak melakukan kesilapan setiap kali turun ke medan amal. Hasil muhasabah dan pengalaman yang banyak mengajar kita cara bekerja yang diinginkan untuk memperoleh hasil yang setimpal.

AH
28 September  2009,  11.42 malam
Nice, France

0 Responses to “Takwin : Memberi Medan Amal”


  • No Comments

Leave a Reply