Tag Archive for 'fasa ideal'

Kuasai Framework Dakwahmu!

Assalamualaikum,

Penggerak di setiap tempat seharusnya menguasai prinsip-prinsip asas dakwah kita.
Mengenal perkara yang tsawabit dan mutaghoyyirat.
Membezakan antara perkara prinsip dan waqi’i.

Setiap penggerak seharusnya mempunyai framework yang sama.
Skop pemikiran yang luas.
Peka dalam setiap gerak kerja.

Bukan mengikut-ngikut saja gerak kerja generasi sebelum-sebelumnya tanpa mengetahui asbab, waqi’ dan prinsip di sebaliknya.
Jadilah qiyadah yang peka dan proaktif!
Bukan qiyadah copy paste.

“Tak silap aku naqib aku buat camni dulu. So kita buatlah benda sama”
“Kita ditarbiyah dulu macamana ek? So kita ikut je”
“Aku tengok ikhwah negara sana buat macam ni. So kenapa kita tak buat juga benda sama?”
“Kalau tengok kerja kita dulu-dulu. Sekarang ni kita patutnya dah takde kerja sangat sebab dah capai apa yang dibuat dulu”

Mengapa naqib / qiyadah anda buat begitu suatu masa dulu?
Adakah itu fasa ideal atau fasa darurat?

Adakah fasa anda masih fasa darurat?
Adakah anda selama-lamanya ingin berada dalam fasa darurat?
Adakah” ideal” pada pandangan anda ialah gerak kerja fasa darurat?

Baca ya ikhwah!
Jangan malas baca!
Kuasai prinsip-prinsip dakwahmu.

Fikir ya ikhwah!
Jangan malas fikir!
Manfaatkan framework dakwahmu ke dalam realiti semasa.

Peka ya ikhwah!
Jangan culas atau acuh tak acuh melihat para junud bekerja.
Kejar yang ideal untuk melaju terus memukul medan baru yang lebih mencabar nanti!

Kita bukan sekadar berpuas hati melihat segalanya telah majoriti dan mainstream.
Medan ini medan sementara. Mempersiap mujahid yang rakus dan buas menghentak jahiliyah. Medan utama sepulangnya kita di sana.

Fasa darurat telah berlalu di kebanyakan tempat. Mari kejar yang ideal!
Ya, tarbiyah dan dakwah yang ideal!

AH
21 Disember 2012, 11.21 pagi
Somewhere in France